Prodej výrobků z farmy – romantické představy vs. realita

Prodej výrobků z farmy – romantické představy vs. realita

Každého vlastníka půdy tato otázka určitě někdy napadla – co takhle vypovědět pacht a začít hospodařit? Co může být příjemnější než vypěstovat zdravou, svěží zeleninu a kromě bohaté úrody sklidit i vděk hospodyněk v širokém okolí. Než dáte sbohem kolegům v kanceláři nebo přerušíte zasloužený odpočinek v důchodu, zvažte všechny souvislosti. Jednou z nejtěžších zkoušek každého ekologického zemědělce je totiž zajistit si odbyt a vůbec celý marketing. Na tyto a další důležité „detaily“ by se nemělo v návalu nadšení zapomínat.

____________________________________________________________________________
Vlastníte půdu a uvažujete o prodeji, nebo vám chybí informace? Nezávazně nám níže napište. 

Získat cenu pozemku

____________________________________________________________________________
 
Čerstvé z ruky do ruky

Farmáři často zkouší takzvaný přímý prodej z farmy rovnou samotným spotřebitelům, což je žádaný a úspěšný model. A je to pochopitelné. Zákazník má důkaz původu produktu a navíc jeho cenu nenavyšuje mezičlánek v podobě velkoobchodu a obchodního řetězce. Nemluvě o nedostižné čerstvosti. Nezapomínejme ale, že prodej na farmě nebo ve vlastním obchodě zemědělce podléhá také legislativním normám a vyžaduje jisté investice, například do skladovacích prostor.

 

Cest k zákazníkovi je více

Můžete zvážit prodej na tržnicích nebo prostřednictvím zásilkové služby, donášky či přes internet. S kvalitními produkty se vám otevírají i další podnikatelské příležitosti. Pokud například sídlíte v malebném kraji a máte ubytovací kapacitu, můžete profitovat také z agroturistiky. Možností je více a každá z nich má jiné prostorové i personální nároky.

 

Statistka sleduje jen část trhu

Statistika Ministerstva zemědělství je v tomto případě mírně zavádějící. Zaměřuje se totiž na výrobky s certifikátem, tedy státem uznané ekologické produkty. Ovšem zdaleka ne všechny kvalitní produkty z farem touto časově, finančně i byrokraticky náročnou procedurou prošly. Přesto jsou data zajímavá, pokud se na ně podíváme z více úhlů.

 

Co nám říkají čísla?

Z ekofarem, které realizovaly prodej ze dvora, byla polovina ochotna sdělit také údaje o obratu z přímého prodeje. Z údajů vyplývá, že 27 % farem mělo obrat do 100 tis. Kč, 34 % realizovalo obrat v hodnotě od 100 do 500 tis. Kč, 8 % uvedlo obrat v hodnotě od 500 tis. do 1 mil. Kč a 23 % v hodnotě od 1 do 5 mil. Kč. Zbylých 8 % mělo obrat z přímého prodeje nad 5 mil. Kč. Abychom mohli posoudit, jak výrazný dopad má přímý prodej na tržby ekofarem, byl dále zjišťován jeho podíl na celkovém obratu ekofarmy. Z údajů je patrné, že v roce 2018 došlo k poměrně zásadnímu meziročnímu nárůstu. U více než 40 % ekofarem měl přímý prodej nadpoloviční podíl na celkovém obratu, což jasně ilustruje trend.

Kontaktujte nás

Nevíte si rady s kupní smlouvou nebo máte jiný dotaz ohledně zemědělské půdy? Napište nám prostřednictvím tohoto formuláře a my vám co nejdříve odpovíme.

Jméno je povinný údaj, prosím, vyplňte jej.
Příjmení je povinný údaj, prosím, vyplňte jej.
Email je povinný údaj, prosím, vyplňte jej.
Email nemá správný formát př. adresa@domena.cz
Telefon je povinný údaj, prosím, vyplňte jej.
Vyplňte telefon ve tvaru 602123456 bez mezer a státní předvolby.
Nebyl vysloven souhlas se zpracováním osobních údajů

Bezplatná linka
+420 800 810 201

Jednatel
Petr Jeřábek

Adresa
Revoluční 1003/3, Staré Město, 110 00 Praha


09004181

DIČ
CZ09004181

logo Farmíto

© 2022 Farmíto s.r.o. Všechna práva vyhrazena

GDPR COOKIES