Co může být příjemnější než vypěstovat zdravou, svěží zeleninu a kromě bohaté úrody sklidit i vděk hospodyněk v širokém okolí. Než dáte sbohem kolegům v kanceláři nebo přerušíte zasloužený odpočinek v důchodu, zvažte všechny souvislosti. Jednou z nejtěžších zkoušek každého ekologického zemědělce je totiž zajistit si odbyt a vůbec celý marketing. Na tyto a další důležité „detaily“ by se nemělo v návalu nadšení zapomínat.
Farmáři často zkouší takzvaný přímý prodej z farmy rovnou samotným spotřebitelům, což je žádaný a úspěšný model. A je to pochopitelné. Zákazník má důkaz původu produktu a navíc jeho cenu nenavyšuje mezičlánek v podobě velkoobchodu a obchodního řetězce. Nemluvě o nedostižné čerstvosti. Nezapomínejme ale, že prodej na farmě nebo ve vlastním obchodě zemědělce podléhá také legislativním normám a vyžaduje jisté investice, například do skladovacích prostor.
Můžete zvážit prodej na tržnicích nebo prostřednictvím zásilkové služby, donášky či přes internet. S kvalitními produkty se vám otevírají i další podnikatelské příležitosti. Pokud například sídlíte v malebném kraji a máte ubytovací kapacitu, můžete profitovat také z agroturistiky. Možností je více a každá z nich má jiné prostorové i personální nároky.
Statistika Ministerstva zemědělství je v tomto případě mírně zavádějící. Zaměřuje se totiž na výrobky s certifikátem, tedy státem uznané ekologické produkty. Ovšem zdaleka ne všechny kvalitní produkty z farem touto časově, finančně i byrokraticky náročnou procedurou prošly. Přesto jsou data zajímavá, pokud se na ně podíváme z více úhlů.
Z ekofarem, které realizovaly prodej ze dvora, byla polovina ochotna sdělit také údaje o obratu z přímého prodeje. Z údajů vyplývá, že 27 % farem mělo obrat do 100 tis. Kč, 34 % realizovalo obrat v hodnotě od 100 do 500 tis. Kč, 8 % uvedlo obrat v hodnotě od 500 tis. do 1 mil. Kč a 23 % v hodnotě od 1 do 5 mil. Kč. Zbylých 8 % mělo obrat z přímého prodeje nad 5 mil. Kč. Abychom mohli posoudit, jak výrazný dopad má přímý prodej na tržby ekofarem, byl dále zjišťován jeho podíl na celkovém obratu ekofarmy. Z údajů je patrné, že v roce 2018 došlo k poměrně zásadnímu meziročnímu nárůstu. U více než 40 % ekofarem měl přímý prodej nadpoloviční podíl na celkovém obratu, což jasně ilustruje trend.